Mandaat Masterclass – Turnaround

Op 18 maart organiseerden we een Mandaat avond, online vanwege de maatregelen.

Er werd enthousiast gereageerd op de uitnodiging. Het thema turnarounds en herstructureringen is actueler dan ooit. We frissen onze verandermanagementvaardigheden op met Jan Adriaanse en de spraakmakende documentaire ‘The Russian Job’.

Moderator Jan Adriaanse

Interimmanagers, ‘leven’ eigenlijk allemaal van ‘turnaround’; verandering, transitie, structureren, draagvlak creëren en dat alles in een omgeving die alsmaar turbulenter en disruptiever wordt.

Er bestaat zelfs een leerstoel ‘turnaround management’ aan de Universiteit van Leiden. Deze wordt bekleed door hoogleraar Jan Adriaanse. Jan is naast professor ook partner bij corporate finance bureau, BFI Global in Amsterdam. Een bureau gespecialiseerd in o.a. het oplossen van financiële disputen en waarderen van bedrijven.

Zo verbindt Jan op een unieke wijze theorie en praktijk.

Al twintig jaar wordt Jan gefascineerd door de volgende vragen. Waarom komen bedrijven in zwaar weer? Welke oplossingsrichtingen werken wel of niet? Wat is de rol van de stakeholders?

Onderzoek met psychologen heeft Jan veel inzicht opgeleverd in de menselijke factoren die altijd een grote rol blijken te spelen in turnaround situaties. Jan gaf de inleiding van de documentaire en besprak daarna welke lessen we kunnen leren van de herstructurering opdracht van Avtovaz Car aan Bo Andersson.

Hieronder inleiding van Jan. Je kunt de slides hier downloaden:

Documentaire

We bekeken ‘The Russian Job’; een documentaire over Avtovaz Car . Dit is de fabrikant van onder meer Lada en één van de grootste staatsbedrijven in Rusland. Het bedrijf is een geweldige pars pro toto voor de hedendaagse Russische samenleving en zo wordt het ook neergezet in deze geestige satire, waarin de nieuwe Zweedse manager Bo Andersson de hoofdrol speelt. Zijn opdracht was om de fabrikant van Lada weer winstgevend te maken.
De documentaire is gemaakt door Petr Horký in 2017.

JBR is sponsor van Club IDFA en dat betekent dat wij toegang hebben tot bijzondere documentaires om met goede relaties te bekijken.

Bekijk de trailer om een indruk te krijgen van de sfeer van de documentaire.

 

Aftertalk met Jan Adriaanse en Diederik van den Biggelaar

De opdracht van Bo Andersson was in 2014, winst maken, marktaandeel vergroten met 20%, de operationele winstmarge verhogen met 6% en een vrije kasstroom genereren. Hij nam de opdracht aan vanwege de uitdaging en zijn imago.
Hij ontsloeg 15.000 werknemers. Aan het einde van de documentaire vraag hij zich af of je een opdracht als deze wel moet aanvaarden!

Tijdens de aftertalk werd vooral duidelijk dat Bo Andersson een aantal fouten heeft gemaakt in de drie jaar dat hij heeft gewerkt aan zijn opdracht, naast de resultaten die hij ook heeft geboekt:

  • De visie voor de toekomst wordt niet gecommuniceerd.
  • Het perspectief mist
  • Hij spreekt geen Russisch
  • Hij begrijpt de Russische cultuur niet
  • Geen verbinding met werknemers
  • Hij wil te veel te snel doen
  • Hij is te elitair
  • De gezamenlijk trots ontbreekt
  • Te weinig aandacht voor stakeholder management
  • Drie jaar is lang, er is een houdbaarheidsdatum voor interim directeuren en managers.
  • Het voelt als een trucje
  • Resultaat wordt niet geborgd
  • Er is geen nieuwe top en management laag bij zijn vertrek

 

Via chat ontvingen we ook goede reacties

“Te veel focus op financiën, te weinig aandacht voor mensen.”
“Het maakt een kansloze indruk, de vraag is of je zo’n opdracht wel moet aannemen?”
“Hij heeft geen binding met zijn zoontje, laat staan met zijn mensen.”

 

Hartelijk bedankt

We hebben genoten van deze bijzondere avond. We willen iedereen bedanken voor hun enthousiaste aanwezigheid.

Jan Kalisvaart
Janco Duvekot
Diederik van den Biggelaar
Harm Tunteler